• Het versterken van de rol van managers

Veelgestelde vragen

Hoshin Kanri is een managementsysteem dat door diverse organisaties wordt gebruikt om afstemming in de organisatie te krijgen over de gewenste koers. Idealiter creëert Hoshin Kanri verbinding in een organisatie. Er ontstaan gedeelde doelen en op elkaar afgestemde activiteiten. Alle mensen in een organisatie leveren hierbij hun bijdrage.

Hoshin Management wil managers handvatten geven voor het ontwikkelen van een gezonde bedrijfscultuur, het verbeteren van de afstemming tussen organisatie onderdelen, het doen van plan-do-check-act en het ontwikkelen van een lange termijnvisie en -strategie waar de wereld beter van wordt.

Managers in een organisatie, op elk niveau, kunnen ervoor kiezen om Hoshin Management te omarmen. Het kompasmanagement van een organisatie bestaat uit vele kleine kompasjes die onderling afstemming zoeken om gezamenlijk te werken aan een sociale en duurzame organisatie die werkt aan een betere wereld. Elke manager kan hierbij een voorbeeld worden voor anderen, en van anderen leren. Onvrede over de eigen organisatie mag geen reden zijn om zelf niet aan Hoshin Management te doen!

Ja, zeker. Het boek ‘Leren van Toyota’s Hoshin Kanri’ wil op een toegankelijke manier uitleggen hoe Hoshin Management werkt, met praktische voorbeelden en bij elk hoofdstuk een Q&A waarbij de vragen komen van managers en antwoorden gegeven worden door Isao Yoshino, die 40 jaar manager bij Toyota is geweest. Een stripboek geeft aan hoe continu verbeteren (PDCA) werkt bij Toyota. Het andere stripboek bevat verhalen uit de loopbaan van Isao Yoshino bij Toyota, leerzame verhalen die zeker ook discussie oproepen. Zeker niet enkel succesverhalen!

Er zijn veel Lean Adviesbureaus die graag ondersteunen bij het ontwikkelen van Hoshin Kanri in organisaties. Het is belangrijk om te beseffen dat Hoshin Kanri een managementsysteem is dat enkel goed kan functioneren als er een goede bedrijfscultuur is, als pdca op een juiste manier en consequent wordt toegepast en als ‘afstemming realiseren’ als een essentiële taak beschouwd wordt waar veel tijd voor nodig is. Het gebruik van een X-matrix of Hoshin Documenten is hierbij enkel een hulpmiddel. Het gebruik van een eigen Hoshin Document door elke manager is aan te bevelen: het ondersteunt de communicatie binnen de organisatie. Oefenen en leren is essentieel om Hoshin Kanri in het eigen bedrijf toe te passen: het ontwikkelen daarvan kan niet compleet uitbesteed worden.

Hoshin Kanri is een managementsysteem dat losstaat van Lean Manufacturing. Wel zijn er elementen die goed op elkaar aansluiten. Lean Manufacturing geeft een ideaal aan hoe je in je organisatie wilt functioneren om succesvol te zijn in de markt. Het is goed om zo’n ideaal te hebben. Maar er zijn andere ideaalvisies zoals de sociotechniek en Quick Response Manufacturing die soms beter bij een organisatie passen. Al deze ideaalvisies omarmen het idee van continu verbeteren. Het managementsysteem Hoshin Kanri plaatst een ideaalvisie in een breder kader en laat zien hoe managers een rol hebben in het krachtenspel waarbinnen een organisatie functioneert. Managers hebben een rol in het versterken van de bedrijfscultuur, het realiseren van afstemming, het uitvoeren van PDCA en het ontwikkelen en vasthouden van nastrevenswaardige lange termijndoelen, ofwel de missie en visie van de organisatie.

Heb je nog vragen of wil je direct starten?


E-mail

Binnen 24 uur een reactie

info@hoshinmanagement.nl

Veelgestelde vragen

Vraag & antwoord

Veelgestelde vragen