De focus van Hoshin Management is op de ontwikkeling van managers die, samen met anderen, willen werken aan mooiere en meer succesvolle organisaties. Dit vraagt van managers:
- om kritisch te zijn en mee te denken over de missie en visie van de organisatie;
- om afstemming te zoeken met anderen over doelen en actieplannen;
- om consequent en op de juiste manier bezig te zijn met continu verbeteren; en
- om oog te hebben voor de gewenste cultuur in de organisatie.
Hoshin Management biedt instrumenten, hulpmiddelen, om hierin stappen te maken. Samen met partners, die elk hun eigen inhoudelijke expertise hebben, worden deze instrumenten verder ontwikkeld en vinden activiteiten (workshops, verbeterprojecten, onderzoeksprojecten, e.d.) plaats.
Isao Yoshino
Isao Yoshino werkte 40 jaar bij Toyota in een aantal leidinggevende functies op verschillende afdelingen. Hij was o.a. betrokken bij het innovatieve management ontwikkelprogramma Kan-Pro (1979-1981) en bij het opzetten en uitvoeren van een traininsprogramma voor leidinggevenden van NUMMI, de eerste Toyota fabriek in de VS. Katie Anderson schreef het boek ‘learning to lead, leading to learn’ waarin management- lessen van Isao Yoshino centraal staan.
Isao Yoshino en Jannes Slomp bieden een aantal MSTeams workshops aan voor managers die meer willen weten over hoe Hoshin Kanri bij Toyota werkt (en ervan willen leren).
HAN Lean QRM Centrum
Binnen het HAN Lean QRM Centrum (zie https://www.han.nl/over-de-han/organisatie/bedrijfsonderdelen/lean-qrm-centrum/) wordt onderzoek gedaan naar de betekenis van digitale technieken binnen productiebedrijven. Ook vindt er onderzoek plaats op het gebied van productontwikkeling. Onlangs zijn onderzoekers vanuit het centrum begonnen met een KIEM-project waarin onderzocht wordt hoe de Rapid Learning Cycle methodologie gebruikt kan worden in de ontwikkeling van meer duurzame producten. In het project wordt samengewerkt met drie maakbedrijven. Met deze bedrijven is, middels een workshop, onderzocht welke duurzaamheidsambities het bedrijf wil omarmen (de 9 R-en). Vervolgens wordt met de Rapid Learning Cycle methodologie kennisvragen geformuleerd die beantwoord moeten worden om ontwerpbeslissingen te kunnen nemen. Studenten (afstudeerders, stagiaires) werken aan de kennisvragen.
Bij het ontwikkelen van het KIEM project is Jannes Slomp betrokken geweest. Het project sluit aan bij de visie van Hoshin Management waarbij invulling gezocht moet worden aan een waardevolle missie en visie. Voor meer informatie: neem contact op met info@hoshinmanagement.nl