Hoshin Kanri is een managementsysteem dat door diverse organisaties wordt gebruikt om afstemming in de organisatie te krijgen over de gewenste koers. Idealiter creƫert Hoshin Kanri verbinding in een organisatie. Er ontstaan gedeelde doelen en op elkaar afgestemde activiteiten. Alle mensen in een organisatie leveren hierbij hun bijdrage.
Ja, zeker. Het boek 'Leren van Toyota's Hoshin Kanri' wil op een toegankelijke manier uitleggen hoe Hoshin Management werkt, met praktische voorbeelden en bij elk hoofdstuk een Q&A waarbij de vragen komen van managers en antwoorden gegeven worden door Isao Yoshino, die 40 jaar manager bij Toyota is geweest. Een stripboek geeft aan hoe continu verbeteren (PDCA) werkt bij Toyota. Het andere stripboek bevat verhalen uit de loopbaan van Isao Yoshino bij Toyota, leerzame verhalen die zeker ook discussie oproepen. Zeker niet enkel succesverhalen!
Managers in een organisatie, op elk niveau, kunnen ervoor kiezen om Hoshin Management te omarmen. Het kompasmanagement van een organisatie bestaat uit vele kleine kompasjes die onderling afstemming zoeken om gezamenlijk te werken aan een sociale en duurzame organisatie die werkt aan een betere wereld. Elke manager kan hierbij een voorbeeld worden voor anderen, en van anderen leren. Onvrede over de eigen organisatie mag geen reden zijn om zelf niet aan Hoshin Management te doen!