De Zweedse voetbalclub Mjällby AIF is gisteren kampioen van Zweden geworden. De begroting van de club is een van de kleinste in de competitie, de supportersclub telt vijfhonderd zielen en een van de scouts werkt overdag als postbode. Negen jaar geleden dreigde de club nog failliet te gaan, bungelde onderaan in de derde divisie, en wist zich de laatste speeldag nog te redden van degradatie. Aldus de Volkskrant van 20 oktober 2025.
In de Volkskrant wordt vervolgens een verklaring gegeven van het succes van de kleine club uit de buurt van Sölvesborg, een stadje met 17 duizend inwoners. Enkele citaten:
Tot zover iets over de organisatiefilosofie van Mjällby. Het laat zien dat als je een aantrekkelijke missie hebt als organisatie, dat kaizen (of Hoshin Management) wonderen teweeg kan brengen in organisaties. Managers hebben hierbij een belangrijke rol.
Het is mooi dat een sportvereniging leert van best practices in het bedrijfsleven. Dat ze leren dat goede prestaties niet vooral komt van goede spelers en trainers, maar dat de organisatie ertoe doet. Omgekeerd zie je hoe sommige lean consultants topsporters ‘gebruiken’ als een metafoor voor de manier waarop bedrijven moeten werken aan verbeteringen. Om topprestaties te leveren, moeten topsporters altijd bezig zijn met kaizen. Zo moeten bedrijven dat ook doen… aldus die consultants.
Masao Nemoto, één van de grondleggers van het managementsysteem van Toyota, geeft een waarschuwing: “Werken in een bedrijf is fundamenteel anders dan sport. Werknemers hoeven niet tot het uiterste gedreven te worden. Als dat gebeurt, kan het bedrijf niet verwachten dat zijn werknemers het werk volhouden”. Bovendien hebben mensen andere eisen dan ‘de eerste willen zijn’. Nemoto benadrukt vervolgens het belang om te focussen op het realiseren van een levendige werkplek waar mensen plezier hebben in hun werk: “Mensen willen niet alleen zijn. Ze willen erbij horen en deel van een team zijn. Verbeteractiviteiten vanuit teams sluiten aan bij deze behoefte.”
Het zou mooi zijn als organisaties, aandeelhouders, managers en werknemers, zich niet blindstaren op performanceresultaten, maar vooral kijken naar hun organisatiefilosofie.
Jannes Slomp, 21 oktober 2025
(De citaten van Nemoto komen uit: Total Quality Control for Management: Strategies and Techniques from ToyotaD and Toyoda Gosei pp. 207, Nemoto 1987).